tirsdag 24. februar 2015

Kunst i tidsepoker

Jeg, Ida Marie og Soa Lena har fått i oppgave å skrive litt om et lite maleri fra en tidsperiode.



















Dette bildet heter "The Gleaners" og er malt av kunstneren Jean-François Millet i t1857, et år som inngår i Realismen.

Denotativt:
Tre kvinner, med lange kjoler.
-         Kvinnene er fattige som man ser på klærne, det er hull i noen av klærne.
-         Kvinnene er antageligvis i 40 +
-         Den ene kvinnen har arm varmere
-         damene foran har små pose/sekker rundt livet der de har samlet høy oppi.
-         Det virker som om det er midt på dagen.
-         Høy     
-         Fugler helt i toppen
-         Hester
-         Store høyballer
-         Masse Andre mennesker lengre vekke (slaver)
-         Overskyet himmel
-         Mann på hest
-         Store hus lengre vekke i bildet
-         Alt dette skjer på en åker
-         Temperaturen er høy på bildet, grunn av farge valget + gresset er tørt

Konnotasjon: Inntrykket som  jeg får av å se på bildet er først og fremst hvordan kvinnene bøyer seg ned. Dette får bilde til  å vire som at de gjør noe hardt, belastende for ryggen og strevsomt, . Jeg assosierer dette med barn som plukker søppel fra en bosshaug, bare at dette er en eldre versjon.

Det andre jeg ledder merke til er klærne, dett er klær de fattige kvinnene gikk med. Selv tror jeg dette er et hint til at de ikke er gift. Det virker for meg, i det ”øyeblikket” bildet ble malt, at kvinnen til høyre har en sorg hun holder på. Hun har gråere klar og holdningen virker annerledes og mer matt en de to andre.


Når jeg da ser nøyere etter, ser jeg noen arbeidere i bakgrunnen. Dette får det til å virke som at kvinnene fikk ”rest” jobben som ingen ville ha og de egentlig ikke trengte. Vi kan se en Kvinne til venstre ved ett av høystakkene. Fra hvor bildet ble malt, virker det som om kvinnen er mer velstand. Vi ser også at kvinnene er separerte fra de andre.   

Historie: Millet så på bøndene som hardtarbeidene mennesker som han stadig jobbet hardt for å rose, og det var sannynligvis dette som var grunnlaget for maleriet hans "The Gleaners".  Millet ønsket å vise sympati til bøndene, selv om dette ble svært dårlig mottatt av den franske overklassen. Bildet ble malt i en størrelse som ofte ble brukt i religiøse sammenhenger, men Millet selv sier at bildet verken har en kristen tilknytting, mytologisk tilknytting eller noen form for religiøse sammenhenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar