Oppgaver

INFOTAINMENT

Det er nå tre uker til påske, og i denne perioden skal vi jobbe med et tverrfaglig prosjekt som går mellom engelsk og mediefag.

Selve oppgaven skal bygges på mediehistorie, uttrykkshistorie eller designhistorie, og vi kan derfor velge å tolke dette ganske fritt. For eksempel så kan man bygge oppgaven vår på aviser, sosiale medier, film, fotografi, radio eller grafisk. Man kan også innsnevre dette enda mer ved å snakke om en kjent fotograf, en spesiell film - for eksempel Istid, eller man kan snakke om Facebook. Selve oppgaven er nemlig veldig fri, og derfor er det viktig å velge noe som man selv er interessert i å finne ut, ellers blir det en tung og lang prosess.

Selve oppgaven er å finne et tema og en problemstilling som vi skal skrive en tekst til. Denne teksten skal leses inn på engelsk med en stemme som passer til det du forteller om. Vi blir derfor vurdert etter hvordan vi snakker engelsk, hvordan selve resultatet blir, og en skriftlig engelsk vurdering av en refleksjonsoppgave som skrives i etterkant. Lydfilen vi leser inn skal deretter få bilder som styrker det du sier. Man kan på en måte si det blir som en bildefremvisning/bildehistorie, bare at man ved hjelp av grafiske elementer og lyder, gjør visningen mer interessant og er til for å underholde publikum. Man kan også inkludere filmklipp, dersom man ønsker det. Bildene må derimot være av god kvalitet, så man velger selv om man vil ta bilder, eller om man ønsker å laste dem ned fra nettet. Filmen skal til slutt være omtrent 3-6minutter.

Selve måten å lage film på kalles Infotainment, fordi man skal informere og lære vekk noe til publikum, på en underholdende måte. Ved å bruke ulike virkemidler, som tekst, lyd, bilde, film... så stimulerer man flere sanser samtidig, noe som gjør at man dermed blir lettere underholdt på en interessant og lærerik måte.

















Jeg har valgt temaet: Newspapers og problemstillingen jeg kommer til å jobbe ut fra er: "How has modern media affected our reading habits and what consequences does this development have for traditional media"

Selv om det stod mellom to problemstillinger til: How has the history of newspapers developed. og Newspapers are now suffering a slow death, uncertain of when it all will end.


STORYBOARD

Mitt storyboard som gjennom bilder og tekst, forteller hvordan min endelige video skal bli, er nå ferdig. I starten var det litt vanskelig å bestemme seg for hvordan jeg skulle gjøre det, men i slutten gikk det lettere. Om jeg derimot finner alle lyder og filmer jeg trenger, er noe helt annet... MEN dette blir uansett vurdert som et eget produkt som jeg dessuten føler jeg har gitt en relativt god forklaring til. Selv om jeg vilkårligt har skrevet redigering, lyd og notater litt om hverandre, men tenker man så forstår man lett hvordan det henger sammen.

Klikk på bildene for å vise dem større.
























Kommenter gjerne dine innveininger av hvordan DU ville gjort det.

PLAKATOPPGAVE

Som ny oppgave i media, skal vi nå jobbe mot en plakat som vi skal designe for en humanitær organisasjon ved hjelp av de 12 dramatiseringsmåtene. Alle bildene som blir brukt på plakaten skal være tatt selv, men vi kan og jobbe mot illustrasjoner. Det er ikke bare bildene i plakaten som spiller inn, selve oppsettet, overskrift, informasjonstekst og bruk av manipulering og eventuelle illustrasjoner.

IDESKISSER

Jeg har nå jobbet med å utvikle tre ideer til plakaten. Foreløpig har jeg ingen anelse om hvilken ide jeg kommer til å gå for.



















En ide for å kjempe for alle homofile, lesbiske, bifile og transeksuelle menneskers rettigheter. uttrykkes ved farger til LHBT på blomstene som står skeivt i skogen - veldig idyllisk bilde.



















Leste om en person som ble dødsdømt for å skrive sin mening på twitter. Derfor blir denne jenta skutt og blodige twitterlogoer kommer ut av munnen. "Pass deg! Dødsdommen tar deg!" som en beskjed om at du kan bli drept for den minste ting.



















Nærbilde av jente med teip over munnen som det står RIV AV på. Teksten over hodet skal blant annet inneholde "Ikke mange tørr å stå i smerten for sin egen menneskerett"

PLAN FOR ARBEIDSPROSESSEN

For å huske alt som skal bli gjort i prosessen mot en ferdig plakat for en humanitær organisasjon, har jeg valgt å lage en punktliste over hva som skal bli gjort hver dag.


  • Torsdag 26.
    • Lag ferdig de 3 Indesignskissene
    • Eventuelt begynne å lete etter en kul typografi som kan brukes på gaffateipen
  • Fredag 27.
    • Ta bilde i fotostudio i starten av timen
    • Overfør bildene og velg ut det/de beste bildene
    • Test ut bildene i forhold til aktuelle plakatkomposisjoner for å finne det bildet som egner seg best
    • Begynn på småredigeringer som eventuell kutting og liknende i photoshop
  • Mandag 2.
    • Den store bilderedigeringsdagen
    • Jobb videre med testing av typografi som eventuelt kan brukes på gaffateip
  • Tirsdag 3. 
    • Flytt det ferdige bildet inn i Indesign for å sjekke hva som må lages videre
    • Eventuelt lag grafiske elementer for forsterkninger eller detaljer
    • Jobb med logoen i Indesign
  • Onsdag 4.
    • Jobb med den endelige komposisjonen på plakaten, plasser alt og oppdag eventuelle småfeil som må fikses.
  • Torsdag 5.
    • Gjør ferdig plakaten om den ikke er helt ferdig.
    • Blogg plakaten og lever plakat + originalbilder
    • Start på refleksjonen
  • Fredag 6.
    • Skriv ferdig og lever refleksjonen, på  blogg?

RESULTAT

























Dette er resultatet av min reklame for Amnesty International. Prossessen gikk helt greit. og det eneste problemet ble at utskriften ser veldig rosa ut... men i forhold til at jeg ikke synes den digitale plakaten ser for rosa ut, så velger jeg å la det gå.

FILMOPPGAVE

Vi har fått en ny filmoppgave som går over to uker. Oppgaven handler om å lage en film på omtrent 3minutter, som presenterer en mangelsituasjon, og gir oss en historie om hvorfor noe mangler, eller hva som mangler, og hvordan hovudpersonen handler i forhold til dette, og hva som skjer når han/hun handler.

Jeg er på gruppe med Soa Lena, Ida Marie og Andreas, og vi lager en film om en jente som er modell men ikke klarer å samarbeide med fotografen fordi hun er for opptatt med egne tanker. Vi reiser inn i tankene om fortiden hennes og ser på bakgrunnen til hvorfor hun ser trist ut. Vi møter en bakgrunn med problemer med prostitusjon, dop og kidnapping, noe som har preget henne. Vi ser og at hun tenker på en venninde som sitter sammen med henne og ser film, som en mer koselig hendelse. Denne venninden er fotografen, altså en venninde som hjalp henne opp fra motgangen og inn i modellbransjen, noe som drar henne tilbake til virkeligheten. Når vi kommer til virkeligheten reiser vi ut fra tankene hennes igjen og hun blir gladere, spiller med på fotoshooten og deler ett bilde med fotografen som et symbol av filmen. Vi har utelatt å ta med hvorfor hun var rusavhengig, prostituert og ble kidnappet, fordi dette er noe vi ønsker at seeren må lese selv.

INTRODUKSJON AV IDDIS

Vi har fått en oppgave hvor vi skal designe en iddis, altså eg etikett som ligger på sardinboksene. Etiketten skal lages i Illustrator, og vi skal starte med å komme opp med tre ideskisser som skal godkjennes. Deretter utarbeider vi en av disse som vi detaljerer og lager i illustrator. Den ferdige Iddisen skal leveres inn til Norsk Hermetikkmuseum og Norsk Grafisk Museum, som en deltagelse i en konkurranse.

FERDIG IDDIS

























Ideen min startet med "berømt", som var temaet vi skulle jobbe ut i fra. Ført fikk jeg ideen om en berømt sardin som skulle gå på den røde løperen med lyskaster. Dette forrandret jeg etter litt research, da jeg fant ut at Charlie fikk filmkontrakten sin underskrevet samme år som sardinfabrikkene åpnet i Norge. Lyskasterne skal være et symbol på berømt, mens Charlie selv er hovudstjernen. Mørket er for å vise at det trengs noe som skal lyse opp, i dette tilfellet er det sardinene som skaper lys i ditt liv.

FROST

Vi har fått en ny oppgave som vi skal holde på med frem til jul, den går ut på å skape rom (3D) av papir. Bildet vi fremstiller skal kunne knyttes til temaet frost, og skal kun lages i hvitt skrivepapir. Greien med å skape dybde, oppnås ved å bygge i flere lag, med rom mellom elementene. Jeg er på gruppe med Kevin og Andreas og vi har nå laget en idèskisse. Vi tar elementer fra de legendariske istidfilmene.

























Bildet er tatt med Andreas sin Samsung telefon.

FROST BILDE

her er frostbildet jeg lagde i papir i en boks. Det er inspirert av istidfilmene. Etter at vi hadde laget produktet, skulle vi animere en video... noe som ble så mislykket at det ikke en gang trenger å bli delt. Jeg har en times tid igjenn å jobbe med den, men for at den skal bli bra må jeg starte helt på nytt for 4. gang, og det er jeg ikke interessert i. Jeg har i det minste lekt med programmet og prøvd meg frem, slik at jeg forstår litt av det som skjer, kanskje.
















Dette bildet er også tatt med Andreas sin Samsung telefon.

GRAFISK

KAFÈ PROFILERING

Vi har fått en ny grafisk oppgave som vi skal bruke de to neste ukene på. Oppgaven går ut på å komme opp et eget konsept med en kafe, hvor vi designer kafeen i forhold til hvordan vi ønsker at den skal se ut. Vi skal tenke gjennom interiør, fasade, servering, målgruppe osv. Vi skal blant annet jobbe med logoer og farger, former og underholdning. Vi skal rett og slett tenke gjennom alt for å kunne lage en profilmanual til vår kafè.

TANKEKART

SKI PAUSEN KAFÈ

  • Perfekt pausemat
    • Laks/kyllingwrap
    • Påsmørte brødskiver
    • Pasta og andre salater
    • Lapskaus
    • Vafler
    • Kakemann
    • Kjeksblanding
    • Frukt/bær/grønnsaksboks
    • Kvikklunsj
    • Smoothie shots
    • Brus
    • Pølser
  • Innendørs interiør
    • Glasshjelm lamper
    • Mørkt tre
    • Hvite enkle stoler
    • Teddypledd
    • Skispor
    • Peis
    • Vegg med vedkubber
    • Sofakrok
  • Utendørs interiør
    • Skioppheng
  • Annet praktisk
    • Termos påfylling kakao/kaffe
    • Utlån av kamera
    • Bildevegg
    • Skiløypeinformasjon
    • Venneordning
    • Garderobe
      • Sko og vottetørker
      • Hjelmhylle
      • Jakkeoppheng
    • Brettspill til låning

MOODBOARD

Jeg har nå satt sammen ideene mine til kafeen, til et moodboard som skal skape ulike stemninger samt vise hva kafeen min tilbyr. Nå skal jeg forklare dette for dere.

Som dere allerede er klare over så heter kafeen min SkiPausen, og er den lille kafeen på fjellet i nærheten av fine langrenn løyper og alpinbakke. Det er fokusert på skiglade mennesker. Da en målgruppe av familie, barn, voksne og ungdommer men med en felles interesse. Det er stort fokus på sunn mat og energi til kundene, men selvfølgelig også det gode man ønsker seg når man er på tur. 

Det serveres påsmurte rundstykker, wraps og salater med biff, kylling eller pasta. Man kan også få vaffelkaker, lapskaus og en pakke med pommesfrites og kjøtt. Barn, og voksne for den del, kan kjøpe seg pølser som de får grille inne foran den herlige peisen. Brus er selvfølgelig også tilgjengelig, i tillegg til små smoothie shots og små frosne smoothies. Kafeen min har også en kjeksbar hvor du har mulighet til å velge mellom mange sorter kjeks og ta med i en pose, som smågodt utvalg. Man kan også kjøpe fruktbokser med frukt/grønnsaker/bær. I tillegg til KAKEMANN! All mat kan tas med som matpakke.

Som en praktisk del av kafeen har du garderobeplass til å henge av deg jakken, og en hylle til hjelmen din. Du finner også skotørker og vottetørker, noe som er ekstremt nødvendig for alle. Du kan også kjøpe påfyll til termosen din, kakao eller kaffe. Man kan også velge ett brettspill man vil spille fra hyllene. Den siste fornøyelsen som min kafe tilbyr er å låne et polroidkamera, bildene som blir tatt blir hengt opp på den ene veggen i rommet.

Som utendørs interiør skal det settes opp skioppheng på veggene, hvor du kan henge fra deg før du går inn, dette blir praktisk men også dekorativt, i tillegg slipper du løse ski som man ramler i på bakken.

Som innendørs interiør har jeg fokusert på å lage en hjemmekoselig varmestue som jobber rundt kontrastene mellom varmt og kaldt for å føre sammen det kalde været de omgås i ute, en koselig varm stue de kan slappe av i og praktiske årsaker som trengs i en varmestue. Disken hvor man kan kjøpe ulike ting er "laget av" gamle langrennsski i tre, noe som fører sammen miljøet ute med miljøet inne. Veggen bak disken har et bilde av snødekka bakke med skispor. Man finner et peishjørne, på veggene rundt er det sett inn vedkubber som en dekorativ detalj rundt peisen. Det finnes også gode behagelige stoler i dette hjørnet, og man kan låne de gode mørkebrune teppene og saueskinnene. Stolene er også mørkebrune, det samme er alle trebordene i rommet. Stolene ved bordene er derimot hvite, og skal symbolisere snø. De er ganske vanlige fordi dette er mest praktisk for de som bare er innom en liten stund før de skal ut igjen, og eventuelt har masse klær på seg. Det er og en vegg i rommet som er prydet med mange små minnerike bilder som kundene har tatt. Sist men ikke minst; lys. Nå er det veldig inn med Norgesglass med lys i, men i dette rommet brukes glass"kuler" som minner om slalåmhjelmer med briller i, bare de som sagt er i gjennomsiktig glass og henger ned fra taket, høyt nok til å ikke komme i skade. 

Som jeg sa, er fargene for det meste mørkebrune for å skape en varme. Peisen er av det gamle slaget fra julenissefilmer, og teppene er i myke varme bjørne/saue ull. Kontrastene skapes ved glass lampene og de hvite stolene. Ellers minner varmestuen min om en laftet hytte, og veggene er mørkebrunt tre, og skaper en hjemmekoselig følelse i hytteomgivelser. Gulvet er laget i et mønster av noe gummiaktig, for å slippe at alle skal ramle når de går inn på slalåmstøvler.

LOGO

Det startet med skisseringer av forslag til logoer før vi utarbeidet dem i Illustrator. Logoen min representerer snøspor og fjell, skriften står mellom spor og fjell for å signalisere til en pause i skituren. Som dere ser, var logoen innom flere idetegninger før jeg gjorde den som den ble. Sjekk ut!









































Lyseblå, og mørkebrunt, varmt mot kaldt, moderne mot eldre. Som en grei beskrivelse av hvordan min Cafe skal fremstilles.

Profilmanual

























Den endelige profilmanualen til cafeèn min er ferdig. Jeg har laget en fasade i photoshop, logo i illustrator og plassert logoer på ulike produkter i photoshop. Manualen er sett sammen etter designregler og består av logo, fasade, logomerke på produkter, visittkort og informasjon om fonter og farger.

JOURNALISTIKK

Notis av "Bukkene Bruse"

Torturert i sjøkanten
Troll ble funnet drept og torturert ved Sandnesbroa i Tromsø.


Lørdags kveld kl. 23:11 vart eit troll funne i sjøkanten i nærleiken av Sandnesbroa i Tromsø, forslått, spidda og drept. Det var militærbetjent Rolf Egil Kjelland som oppdaga trollet som låg mellom nokre steinar i sjøkanten. Kjelland var ute i militærøvelse, og meldte straks ifrå til Politiet i Tromsø. Foreløpig finnes det ingen sikre svar på kva som har skjedd, men etterforsker Bob Bastian mistenker tre bukker som vart observert på Sandnesbroa same kveld kl. 21:30 av vitnet Doge Nosegod. Bob Bastian fortsetter etterforskinga til han finn oppklaringa i drapet.

NÆRVÆR

Nå jobber vi i medietimene mot en forestilling i Sandnes som kalles "Nærvær". Dette er en innsamlingsforestilling hvor Vågen vgs musikk, dans, drama linjen bidrar med en konsert, og media bidrar med en form for visuelle bilder. Nærvær konserten samler inn penger til byprestene i sandnes som hjelper mennesker som sliter med rusproblemer.

Først skulle vi lage en egen formulering om hva nærvær er. For meg handler nærvær om å føle en tilknytting til noe. Deretter skal vi jobbe videre med ideer til hvilke bilder vi kan knytte til denne setningen.

Når bildene er tatt, skal de settes sammen til en slags bildevisning med musikk i bakgrunnen som uttrykker en slags følelse av hva du ønsker å formidle.

Personlig synes jeg dette er en veldig gøyal oppgave, men den er og litt vanskelig å få til. Jeg håper bare jeg klarer å formidle noe på riktig måte.

Foreløpig har jeg bestemt meg for å ta ett bilde av en hund som blir overlykkelig over å se en person - dette viser for meg en tilknytting mellom mennesket og hunden. Jeg skal og ta et bilde av et par som fletter fingrene sammen, for å gjøre oppgaven med tilknytting bokstavelig. Ellers er jeg usikker på hvilke andre bilder jeg skal ta, men jobber med å finne flere ideer, og bestemme meg for hvilke jeg skal velge. Bildeserien skal bestå av 3-6 bilder.

NÆRVÆR IDEER

Nå har jeg prøvd ut tre ulike ideer som jeg har skissert på ett ark for å fortelle en historie som har med nærvær og formuleringen jeg lagde og publiserte i går.



















En bedre forklaring en tegningene viser: Først får vi ett innblikk av en skog i høgde med gresset. Vi "zoomer" inn og får trær og gress i vinden. Vi zoomer mer inn og får en blomst i fokus mens en annen blomst er ufokusert - det er fremdeles vind - dette bildet er tatt litt nedenifra. Tilslutt ett bilde av to blomster som er tvinnet inn i hverandre.



















En jente sitter på benken med ryggen til og ser mot landskapet. Deretter får vi et nærbilde av jenta i profil, hun er trist. Så ser vi henne foran, hun ser ned og er trist, en skygge kommer bakfra. Det var en gutt som lener seg over benken og kysser henne på kinnet som vi ser i siste tegning.



















Dette er den ideen jeg skal gå for. Først får vi et closeup av Pondus som er en mops, han ligger i skogen på bladene. Trærne i bakgrunnen er utydelige. Fokuset ligger på de triste øynene til Pondus. Deretter ser vi han delvis i profil/forran men lengre fra kameraet, han er i fokus og personen til høyre/bak er ufokusert. Etterpå blir Pondus ufokusert og personen blir i fokus - som om pondus oppdager at noen kommer. Så ser vi Pondus forran igjenn, og han springer mot kameraet eller personen som kom, han er lenger fra kameraet enn det tegningen min viser, og alt er temmelig fokusert. Deretter blir personen møtt av en superglad Pondus som slikker personen i fjeset, muligens også lengre fra kameraet - personen sitter på huk.

STORYBOARD




















Dette er min historie formidlet til dere gjennom bildet av tegningen min. Den er mer følelseladet  i virkeligheten, kameraet på mobilen ødelegger hele stemningen.

Bilde 1: nærbilde av en trist Pondus som ligger mellom bladene, vi ser trær i bakgrunnen og har fokusert godt på øynene hans. Han er trist fordi han er helt alene.

Bilde 2: Pondus i profil, han ligger fortsatt nede og er i fokus, men vi er litt lengre fra han og kan se en person ute av fokus i bakgrunnen. Det er og trær rundt om i bildet og høststemning.

Bilde 3: Dette bildet er omtrent den samme som bilde 2 bare at fokuset er flyttet slik at personen i bakgrunnen kommer mer fram, mens Pondus er ute av fokus. Dette skal symbolisere at Pondus har oppdaget personen og ikke lenger er alene.

Bilde 4: Pondus løper mot kameraet på stien , det står trær rundt han. Han er tydelig glad.

Bilde 5: Pondus og personen møtes. Det er trær i bakgrunnen og personen sitter på huk mens pondus har hoppet opp og slikker personen i ansiktet. Enten blir dette et nærbilde, eller så kommer det til å bli et bilde hvor overkroppen og er med.


INFO: Bildene skal tas i Fugleparken på Nærbø, Torsdag ettermiddag. Dersom været er ekstremt må jeg revurdere valg av location. Jeg skal bruke Canon 7D til å ta bildene med, broren min og kjæresten stiller som hjelp og modell - Pondus er hovudstjernen.

Nærvær VIDEO

I media har vi som dere vet, jobbet med en bildeserie om Nærvær som ender i en slags film som er laget i Premier.

Prosessen mot sluttproduktet varte i to uker, og jeg har møtt enormt mange problemer med blant annet modellen, og sykdom fra min egen side. Lyden i slutten av videoen er tatt opp med mobiltelefonen min; BlackBerry. Bildene er tatt med Canon 7D, møtt av ekstreme mørkeproblemer som skjedde på ett sekund. Til tross for virkelig store problemer, fikk jeg samlet sammen ett produkt til slutt som dere kan se HER eller direkte på bloggen min nedenfor.



PIKTOGRAM

Denne uken har vi fått en helt ny oppgave i mediatimene våres. Vi skal lage et piktogram, altså en forenklet tegning som står i stedet for et ord, eller en ting. Vi skal på en måte lage et slags skilt, altså den tegningen på skiltet som forteller oss noe.

Prosessen starter med at vi velger oss ett dyr, insekt eller en fugl. Deretter skal vi forenkle denne gradvis ved å lage skisser, for å finne ut hvor mye vi kan ta bort, men likevel kjenne igjen hvilken figur som er avbildet.

1. Vi tegner en tegning så lik originalbildet vi har valgt som mulig, med skygger om vi får til dette.
2. Gjengi denne skissen stilisert - altså forenklet, ved hjelp av fire ulike skisser:
                    1. Ein skisse med organiske linjer, altså myke kanter.
                    2. Ein skisse med geometriske linjer, altså grunnformene i dyret.
                    3. Ein skisse som er svært forenklet, organisk eller geometrisk.
                    4. Velg ein av skissene og tegn med penn så godt du kan.

Innen dagen er over skal vi ha levert disse ferdige skissene.


Skissearbeid til piktogram

Vi startet med å velge oss ett dyr, en fugl eller ett insekt. Jeg valgte en øyenstikker, fordi de er enormt lite tegnet av menneskeheten.



Dette er en tegning som er tegnet detaljert og så godt som jeg kan. Bildet forstyrrer noen av detaljene.


Dette er skisse nr1, som er tegnet med organiske linjer. Som du ser er denne mindre detaljert og har enklere streker.


Skisse nr2, har geometriske linjer, altså sirkler, rektangler osv, figurer med andre ord. Dere kan fremdeles se at det er en øyenstikker; forhåpentligvis.

























Skisse 3, er svært forenkla, og jeg har fjernet ulike detaljer, som den nedre delen av halen, ryggen, mage/rumpe detaljer, nedre vingesett og litt andre smådetaljer.


























Her har jeg tegnet den forenkla øyenstikkeren med tusj og utelatt de samme detaljene, bare at jeg har tilsatt tusj i de detaljene som er sterkest hos en øyenstikker, som mønsteret i halen, øyner, øvre del på vingene og beina. Linjene er organiske.


























PIKTOGRAM TANKEARBEID

Vi skal som sakt lage Piktogrammer i Media timene, som en innlevering. Jeg liker denne oppgaven veldig godt, og jeg koser meg faktisk! Første trinn var å lage et tankekart innenfor det temaet vi valgte for å komme med ideer til hva vi kunne lage piktogram av.



















Jeg er litt usikker på hvor god kvaliteten på bildene på bloggen blir i forhold til at dere skal kunne lese det. Uansett valgte jeg temaet "Barnehage" og delte dette opp i tre kategorier: Lekeplass, Innendørs lek og annet praktisk. Jeg skal velge ut tre av ideene mine og lage piktogram av disse.

Ideene mine er: 1. Pass opp for husker i fart, Forbudt å være to i sklia, Sandkasse, Klatrestativ/tre, Ikke krig om lekene-del, Lekekasse. 2. Malerom, Musikk, Puterom, Lesetid, Gymsal. 3. Plass til regntøy, Sykehus for bamser, Sovesal, Henteplass av barn, Spisetid/plass.

Foreløpig har jeg bare bestemt meg for et av piktogrammene; Sykehus for bamser. Det står ellers mellom Malerom, Henteplass av barn, Sovesal og Forbudt å være to i sklia. Jeg tenker mest på at disse skiltene skal bli forstått, eller oppfattet i en viss grad av barna ettersom det er snakk om en barnehage.


PIKTOGRAMSKISSER

Nå har vi utarbeidet tre ideer og laget en skisse til hver av dem i samme stil. Mine skisser går under temaet Barnehage og jeg har fokusert på at barn skal kunne forstå dem, samt at det ligger en viss humor bak det som skal bli til piktogrammer. Jeg hadde originalt en grå bakgrunn, men fikk beskjed om å ha den svart for å skape mer kontrast, likevel gir dette en viss tristhet til barna, og derfor skal det vurderes å gjøre den lysere igjen.

Skisse 1.



















Piktogram for sykehus for bamser.


Skisse 2.


















Piktogram for sovesal.


Skisse 3.



















Piktogram for Malerom.

EGENLAGEDE PIKTOGRAMMER

Nå er mine tre piktogrammer ferdigstilte i Illustrator. Vi har jobbet frem mot disse i to uker, og jeg føler meg fornøyd ettersom jeg ikke har prøvd illustrator før og er en direkte nybegynner. Men jeg føler piktogrammene mine er koselige i forhold til barnehagetemaet og det faktum at barn skal få se på dem. Jeg ville i det minste kost meg om jeg kunne sett på disse dagen lang.
















Det første piktogrammet viser til et bamsesykehus hvor barna kan gå dersom bamsene deres er syke eller har fått en skade som må fikses på. Dette er definitivt et piktogram som burde vært obligatorisk i en barnehage, fordi det finnes ingen barn i verden som ikke ville begynt å gråte om bamsen deres gikk i stykker og ikke hadde noen som kunne fikse den.

Piktogram nr.2 viser til sovesalen i barnehagen. Legg merke til at han sover med bamsen sin, en veldig viktig detalj! No sleep without mr. teddybear! Og det å drømme om en måne med nattlue som vokter deg når du sover er pure happiness.

Det 3. piktogrammet viser til malerommet hvor det selvfølgelig blir litt søl. Det er derfor han har maleflekker på forkledet sitt og søler med penslene. Men viktigst av alt; han er kjempeglad og koser seg stort, dessuten har han ikke med seg kosedyret sitt, fordi man ikke kan utsette bamser for slike kjemiske skader...


FOTOMONTASJE

Vi har fått i oppgave å lage en fotomontasje. Med andre ord skal vi ta flere bilder og sette sammen til et. Bildet skal uttrykke en situasjon, eller noe dramatisk som skjer, det skal og vise kontakt eller kommunikasjon mellom de ulike karakterene som skal spilles av den samme personen.

Oppgaven blir vurdert både av utviklingsarbeidet av ideene, plassering av karakterer og location, selve bildene og kamerainnstillingene, og sluttresultatet. Vi har to uker på oss, og hele prosessen fremover er på en måte en del av vurderingen.

Når man skal velge location er det lurt å velge en plass som har flere ting. Altså det vil ikke være en god idè å bruke en fotballbane eller en dansesal, fordi det ikke er noe annet enn ett stort tomt område. Men om du velger ett sted som et verksted, en camping eller en lekeplass, har du flere ting du kan jobbe med for å plassere folk i ulike handlinger.

Nå i starten av prosjektet har vi fått tid til å tenke på ulike situasjoner vi vil bruke, og vi skal jobbe med ideer, komposisjon, klær, kommunikasjon mellom personer, osv. Og det er derfor viktig å jobbe godt fremover, og ikke bare med selve sluttbildet.

IDÈUTVIKLING TIL FOTOMONTASJEN

Jeg startet prosessen mot fotomontasjen med å komme på tre ulike ideer til situasjoner jeg kunne lage.

1. Gateutsikt.
2. Kidnapping.
3. Hyttetur med speideren.

Da ideene var i gang, utviklet jeg tankekart til hver enkelt situasjon. Jeg planla hvor mange personer som skulle være i bildet, hva de skulle gjøre, hva de skulle ha på seg, hår, sminke og hvordan jeg skulle få til kommunikasjon mellom dem. Jeg la og inn ulike ting som kunne fremheve den enkelte karakteren på hvert av bildene. For å være helt sikker, laget jeg idèskisser for å få plasseringen på ark, og prøvde ut to ulike synsvinkler på hvert av tankekartene. Dette hjalp meg med å finne ut hva som ville fynke og hva som ikke kom til å bli fult så bra. Tegningene setter likevel ikke et fasitsvar på hva jeg bestemmer meg for, men blir som en veiledning for å se hva som egentlig kommer til å fungere slik som jeg ønsker det.

Vi starter med idè nr. 1 og jobber oss videre. Jeg skal vise dere tankekartet mitt og forklare skissene, og ulike tanker om hver idè.

1. Gateutsikt

















Gateutsiktsituasjonen inneholder seks personer, og handlingen foregår i sentrum av Nærbø. Hele prinsippet er det å ta en titt ut av vinduet, og fange det som skjer på utsiden. Ettersom det ikke er så lett å lese på bilder (antar jeg), vil jeg forklare karakterene, plassering, handling osv. ved hjelp av en kombinasjon av tankekartet og skissen min, slik at det blir lettere å forstå.
































Skissen min består av to versjoner, med ulik vinkel og plassering. På den øverste versjonen (nederste bildet), ser vi en benk i bakgrunnen, en jente og en gutt sitter på benken mot kameraet, gutten vinker til en dame som står med ryggen til kameraet, ca. midt i bildet. Denne damen som da er en mor, snakker med en skrøpelig, gammel dame med pukkelrygg. Den gamle damen er en fattig sigøyner. Moren holder ett barn i hånden, barnet har også ryggen til kameraet, men hodet er snudd mot en ung kvinne som sitter i høyre hjørne, altså i forgrunnen, og punkterer en sykkel med en kniv. Dessverre er moren til barnet for opptatt til å legge merke til dette.

På den nederste tegningen (nederste bildet), har benken flyttet seg nærmere kameraet og er nå i forgrunnen. Jenta og gutten sitter med ryggen til, og gutten vinker til den samme damen som i forrige tegning. Denne damen står mot kameraet, det samme gjør barnet som hun leier, selv om det har snudd hodet bak. Den fattige sigøynerdamen er plassert mer til høyre, og står med venstre skulder mot kameraet og hodet vendt mot den yngre damen. Kvinnen som punkterer sykkelen er nå plassert i bakgrunnen, til venstre.

Personforklaring:
Sykkelpunktereren bruker en kniv for å kutte opp dekket på en rød sykkel. Hun har håret festet bak i en stram hestehale, skinnjakke, sort stram bukse og sorte sko med kile-hel. Hun har sort og intens mørk øyesminke, og og sitter på huk når hun arbeider.

Moren har en vanlig dongeribukse på seg, en lyseblå skjorte og en sort blazer. På føttene har hun sorte ankelstøvletter, og håret er trekt halvveis bak. Hun er naturlig sminket, og har en Mikael Kors veske over skulderen. Sminken hennes er naturlig. Hun leier ett barn, vinker til en gutt og snakker med en eldre dame.

Barnet har en rosa genser og et lyst skjørt på seg, strømpebuksen er mørkebrun og hun har blinkesko på føttene. Håret hennes er satt opp i to fine fletter. Hun leier moren sin med den ene hånden, i den andre holder hun en gammel, brun teddybjørn. Hodet hennes er snudd mot sykkelpunktereren.

Gutten sitter på en benk med den ene hånden over skulderen til dama si. Med den andre hånden vinker han til moren. Han har beige saggebukse, hettegenser, Vans sko og caps. Håret hans er for kort til å stikke ut av capsen, han har og et skateboard med seg.

Jenta sitter ved siden av gutten. Hun viser ikke tegn til at hun kjenner noen andre enn gutten som holder rundt henne. Hendene hennes er plassert avslappet i fanget. Hun har også en hund som sitter fint ved beina hennes. Jenta har på seg en sort stram bukse, et stort skjerf, dongerijakke og Converse. Håret hennes henger løst og stritt nedover ryggen.

Sigøyneren er gammel og sliten. Hun tigger om penger og viser til alkoholproblemer. Med seg har hun en handlevogn som hun samler tingene sine i. Hun har pukkelrygg, langt skjørt, sjal og krøllet hår. Hun viser beskjedenhet, men er samtidig ganske desperat i blikket.


2. Kidnapping


















Kidnapping inneholder fem personer, og handlingen foregår i en skog. Bildet skal gi inntrykk av hvordan ulike karakterer opplever selve kidnappingen.

































Skissen min består igjen av to ulike synsvinkler og plasseringer av karakterene i situasjonen. På den øverste tegningen (nederst bilde) har jeg plassert en forbipasserende i bakgrunnen halvveis gjemt bak et tre til venstre i bildet. Midt i bildet ser vi en jente sittende på bakken mot kameraet, hendene hennes er knyttet bak treet som hun lener seg mot, og knærne har hun trukket opp mot seg. Til venstre for henne står en mann med en kniv i høyre hånd, rettet mot strupen til jenta, venstre hånden hans støtter opp ved bakhodet til jenta. Denne mannen står i en litt merkelig stilling fordi han ønsker å bøye seg ned mot jenta for å kunne skremme henne mer, men han velger å ikke sette seg helt ned i frykt for å miste kontroll over situasjonen. På høyre side av jenta står en yngre mann som prøver å trekke seg litt unna situasjonen, han viser tydelig at han er ukomfortabel med situasjonen. Til høgre for han her, står en dame. Hun dunker i den yngre mannen med albuen på en ertende måte, og tar et bilde av jenta som er bundet fast til treet.

På den andre tegningen ser vi at den forbipasserende som avslører kidnappingen står i forgrunnen, så nært at vi kun ser halve hodet til venstre i bildet. Personen ser på et tre. Jenta er bundet fast og har venstre skulder rettet mot kameraet, ansiktet leter febrilsk etter hjelp i den forbipasserende. Mannen som truer henne står nå bak treet med begge hendene presset rundt halsen på jenta, kroppen hans er rett. I bakgrunnen ser vi den usikre, yngre mannen ta mer avstand til situasjonen, mens damen har trukket seg litt lenger frem i forhold til denne mannen.

Personforklaring:

Den kidnappede har på seg en lilla, rosa og rød blomstrete kjole. Håret hennes er rufsete og maskaraen har rent som svarte bekker nedover de duse kinnene hennes. Over munnen har hun en brei bit med gaffa-teip. Hun har et fortvilet uttrykk i ansiktet, og ingen sko eller sokker.

Den som truer jenta har et kvast blikk. Han er velbygt, med sort hettegenser, sort munnbind og sort bukse. I baklommen har han i tillegg en godt synlig pakke med sigaretter. Lighteren ligger på bakken ved siden av han.

Den yngre mannen er svært usikker og holder seg på sidelinjen. Han viser at han ikke liker det som skjer ved å klø seg i bakhodet og se seg over skulderen. Han har blå dongeribukse, sort lue og sort T-skjorte på seg.

Damen som står ved den yngre mannen viser tydelig at hun liker situasjonen. Hun kaster hodet bakover og ler rått og høyt. Håret hennes er flettet bakover, hun har sort mørk sminke og røde lepper. En sort singlet, sort stram bukse og røde pumps pryder den slanke smale kroppen hennes. Hun har en iPhone som hun tar bilde av jenta med.

Forbipasserende er en jente som er ute og jogger, hun har derfor treningstights, gul jakke og Nike løpesko. På hodet har hun et Sennheiser headset. Hun er rød og svett i ansiktet, håret er trukket bak til en hestehale og hun har et forskrekket blikk.


3. Speidertur


















Speiderturen inneholder seks personer, og handlingen foregår på Hå-Nærbø Speidergruppe sin hytte på Våland. Vi forbinner oss i stuen hvor vi har et vindu i midten, et spisebord til venstre, på en måte i mellomgrunnen, og en sofa til høgre, halvveis i forgrunn og mellomgrunn. Foran sofaen er det og et stuebord, men dette er ikke tegnet inn.

De to skissene ble temmelig like denne gangen, derfor blir det forklart som ett bilde og jeg utelukker forskjellen, som dessuten ikke er veldig relevant i forhold til akkurat denne situasjonen.



































I bakgrunnen i dette bildet har vi et vindu. Her står en person presset opp mot ruten, med et skremmende blikk. Armene er plassert opp mot ruten, og har lagt en lyd stor nok til å skremme personen under bildet som ser opp mot vinduet, har høyre arm og fot avslappet på sofaen, venstre fot på gulvet, og venstre hånd i ansiktet på personen ved siden av, som en reaksjon av å bli skremt. Jenta som får en hånd i ansiktet sitter med ryggen inntil ryggen i sofaen, beina er plassert på bordkanten med knærne opp. Venstre hånd er plassert i fanget, den andre er allerede oppi ansiktet som en beskyttelse etter å ha blitt slått. Til høyre i bildet, mer i forgrunnen står speiderlederen i sofaen med hendene bredt. Ved kjøkkenbordet sitter en gutt med ryggen til, hodet hans ligger oppgitt på bordet og armene henger slapt ned. Jenta på andre siden av bordet står med armene høyt over hodet.

Personforklaring:

Person i vindu har stort tupert hår, og masse sort sminke.

Den skremte jenta sitter ytterst i sofaen og har kosebukse, hettegenser og rosa sokker på seg. Håret er løst og hun slår av reaksjon. Hun skriker også. På høyre hånd har hun en Mango klokke.

Jenta som blir slått har på seg tjukke sokker, en stor løs genser og pysjamasbukse. Håret er festet opp i en dult og sminken renner i ansiktet, fordi hun gråter. I fanget har hun en stor pose smågodt.

Gutten ved bordet har på seg en sort lue, speiderskjorte, skjerf, svarte sokker og blå bukse. Han har hodet oppgitt på bordet fordi han har tapt i monopol. Ved siden av han på bordet ligger mobiltelefonen hans, en gammel Nokia telefon.

Jenta som står på andre siden av bordet er jublende glad fordi hun akkurat vant i monopol. Hun har svart bukse, blå ullgenser med glidelås og tøffler. Håret hennes har to fletter. Hun har og en boks med Coca Cola på bordet, boksen har et sugerør i seg, fordi hun er redd for å ødelegge tennene sine.

Lederen står i sofaen og prøver å roe ned alle som skriker. Hun har lesebriller, grå ullsokker, crocs, turbukse og speider T-skjorte. Håret er krøllete og hun er sint. På bordet ligger en åpen bok.


PRØVEBILDE

Kanskje den lureste delen av prosessen mot fotomontasjen var det å ta prøvebilder. Det å faktisk prøve ut hvordan vinkling og personer vil fungere i forhold til hverandre, var til ekstrem god hjelp videre, for da finner man lett ut hva som trenger å endres for å oppnå det vi ønsker.

Jeg fikk for eksempel problemer når jeg tok prøvebildene, og om dette hadde vært originalbildene, hadde karakteren gått rett vest. Bildene mine er nemlig tatt på speiderhytten til Hå-Nærbø speidergruppe, og lyset var mye dårligere enn det jeg hadde forventet. I tillegg tikk jeg motlyssituasjon med vinduet. Men nå vet jeg at ved originalshooten må jeg ha med ekstra lyskilder, i tillegg til at jeg tar bildene om morningen når lyset er på motsatt side av huset. Forhåpentligvis blir resultatet bedre da. Det er jo dette prøvebildene er til for, derfor er jeg ganske glad for at det faktisk var en del av oppgaven.

















Som dere ser er settingen ganske mørk og utydelig, dette på grunn av feil eksponering på kameraet, motlys og mørkt rom. Personene i sofaen skal flyttes litt mer til høyre, og personen på stolen til venstre skal være plassert litt annerledes, jeg må nok prøve meg frem for å finne rette vinkling av denne personen. Ellers skal det være en person som ser inn gjennom ruten, kanskje det jeg gleder meg mest til fordi den skal være skummel og sort, litt gjemt men som ett sjokk, om dere forstår meg rett. I tillegg er det Elisabeth som skal være modellen min, og hun skal skifte klær, sminke og hår for hver karakter. Det blir som å gjøre vår kjære speiderhytte om til ett sminkestudio hvor jeg ikke bare må jobbe med bilde, men og med poseringer, innlevelser og som make-up artist. På lørdag settes det i gang, det blir spennende!


FOTOMONTASJEN

Vi har gjennom de to siste ukene jobbet med å lage en fotomontasje, altså det å sette flere bilder sammen til et. Jeg måtte planlegge ideer, tegne skisser, tenke over kostyme, sminke, hår, rekvisitter og location. Alt i ett var det ganske stress å ha innleveringer og vurderinger litt hele tiden, men det gikk helt fint om man bare planla det skikkelig. Det hadde nok gått og gjort absolutt alt på skolen, men jeg valgte å gjøre litt hjemme fordi jeg føler det er der jeg fokuserer best.

Det skal ikke stikkes under stolen at det tar en del tid å få til et bilde som dette, selv om noen kanskje tenker det ser lett ut, så ligger det mange timer med jobbing for min del i det minste. Å få alt til å klaffe i et mørkt rom hvor ekstra lyskilder tok en kamp på 90minutter, blir du temmelig frustrert. Og å sitte å jobbe ned i de minste pikslene tærer på synet og krever en stø hånd og en colaboks på hodeverket. Likevel ble det endelige resultatet veldig greit synes jeg.

Modellen min heter Elisabeth og er skuespilleren av alle modellene.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar