DET GYLNE SNITT
Det gylne snitt er noe som spiller en sentral rolle når man skal ta bilder, og det går ut på å plassere bildemotivet på en måte som gjør det behagelig og riktig for leseren å se på bildet. Det man tenker er at et bilde deles inn i ni like store ruter der du lager to loddrette linjer og to vannrette linjer slik at rutene blir like. Motivet vil være plassert riktig etter det gylne snitt om du har motivet langs en av disse linjene, eller i bestefall midt i krysset øverst til høgre, nederst til venstre, nederst til høgre eller øverst til venstre.
BALANSE OG SYMMETRI
Dette handler om et bilde som ikke er tomt på den ene siden og fult på den andre siden. Om man plasserer noe til høgre, vil man helst ha noe til venste også for at det skal bli sammenheng i bildet og skape en naturlig balanse. Dersom du vil ha bildet symmetrisk, handler dette om at bildet er likt på begge sider av en midtstrek.
KAMERAVINKEL
Når man tar bilder bør man tenke på hvordan man plasserer kameraet. Man kan oppnå en helt annen betydning av et bilde om man tar bildet ovenifra, eller for eksempel legger oss ned i samme høgde som noe som er på bakken. Vanligvis tar man bilder stående og for samme vinkelen, og bildet blir mindre interessant, legg deg ned, klatre i et tre og bruk de mulighetene du har til å skape en annen følelse i bildet.
BEVEGELSE OG DYBDE
Når man ønsker å ta et bilde i bevegelse må man tenke på lukkertiden i forhold til hvordan man vil at bildet skal være i bevegelse. Dersom du har lang lukkertid får du lange streker etter tingene som beveges, og vi får intrykk av at de "lever". Dybde i bildet handler om at ikke alt skal være plassert på linje, men man må ha noe forran, litt i midten og noe i bakgrunnen, slik at bildet ikke blir flatt, men viser på en måte en slags 3Dform.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar